Over Tijn schrijft ze o.a.: Tijn is nog wat afwachtend, maar zegt alle zinnetjes goed na. Hij pakt de uitspraak goed op. We spelen een rollenspelletje met de handpop Kermit de kikker. Die kent hij niet! (ik had eigenlijk verwacht dat hij deze van Sesamstraat zou herkennen) Na de les vertelt hij wel dat hij de kok kent van de Muppetfilm.. Ik neem de kok de volgende les voor hem mee. Ik maak bij Tijn gebruik van een handpop omdat kinderen van die leeftijd vaak spontaner zijn tegen handpoppen dan tegen volwassenen. Het is een manier om hem wat losser te maken. Grappig is dat hij op mijn Engelse vragen steevast eerst in het Nederlands antwoord geeft. Dat betekent dat hij de Engelse vragen al begrijpt. Ik zeg na zijn Nederlandse antwoord de Engelse variant en deze zegt hij dan goed na. De volgende stap wordt dat hij meteen in het Engels zal antwoorden. Dit heeft even tijd nodig. Tijn vindt het erg interessant dat hij een eigen mapje krijgt met werkbladen. We oefenen de woorden 2x. Ik zeg ze voor en Tijn zegt ze na. Hij doet heel goed zijn best! Het woordje ‘mummy’ doet hij zonder voorzeggen meteen goed.
Het oefenen tot 10 gaat al goed. Tot 20 is het veel lastiger. Gelukkig herkent hij die cijfers wel, iets wat niet alle kinderen uit begin van groep 2 al weten. Bij het vraaggesprekje met Raven verstaat hij de vragen. Ik help hem met de Engelse antwoorden. Bij het spel met de foto’s begint hij spontaan de woorden die gezegd worden in het Nederlands te vertalen. Hij kan de opdrachten goed opvolgen: bv. “put the Photo of little brother Jimmy in a frame” Ik begin tijdens deze oefening ook in het Engels mee te praten. Hier reageert Tijn heel natuurlijk op. Bij de oefening ‘say hello to….’ geeft hij al een al een paar antwoorden in het Engels. Prima!
Over Milan meldt ze o.a.: Milan doet goed mee. Wat opvalt is dat hij de uitspraak goed oppakt. Milan pakt de ‘family’ woorden goed op. Het is misschien leuk om nog eens thuis het mapje erbij te pakken en even te oefenen. Bij een liedje komt Milan een beetje los. Het oefenen tot 20 is nog lastig: vooral de getallen 11,14 en 15. Bij het memoryspel is hij trots op zichzelf dat hij bij de tweede poging zijn persoonlijk tijdrecord verbetert. Het is leuk om Milan zo serieus te zien werken. Het schrijven van de cijfers is een extraatje. Ik richt me voornamelijk op luistervaardigheid en spreekvaardigheid. Maar hij kan de uitdaging goed aan!
Milan heeft heel goed zijn best gedaan tijdens deze eerste les! Ik ben erg tevreden over hem. Hij was ook heel gemotiveerd om het ‘huiswerk’ mee te nemen. Dit is geen verplichting: wanneer hij het wil doen is het prima.
Het zou leuk zijn wanneer u zo door de week heen af en toe eens de volgende zinnetjes spelenderwijs zou herhalen:
* Hello, my name is…… what’s your name?
* Good morning!
* What’s the name of your brother?
* What’s the name of your sister?
* Goodbye ! Bye bye!
* How are you? I’m fine, thank you!
Vooral om het zinnetje: Milan is trots op het verbeteren van zijn record moest ik erg lachen. Dat is hem ten voeten uit: hij moet altijd alles winnen en alles is ook een wedstrijd. Overigens wil hij thuis niet oefenen en wordt boos als wij wat in het Engels zeggen. Het Engels is echt voor bij de juf, maar ik weet dat hij het daar, net als op school, goed wil doen. Hij verheugt zich nu al op volgende week, want ze heeft beloofd dat ze hem een cadeautje gaat geven voor zijn verjaardag. Niet nodig natuurlijk, maar ze belde zelfs vandaag nog speciaal Arjen op om te vragen wat hij leuk vind voor zijn verjaardag!
Tijn was erg trots op het feit dat hij zijn eigen les had met de juf en hij wil, mits gedoseerd, af en toe wel oefenen. En het maalt ook wel in dat koppie want vandaag hoorde ik hem wat Engelse getallen mompelen.
Trouwens, jullie mogen ook best reageren op de blog hoor! Op Facebook kunnen jullie het ook! Er zit hier dan wel geen "like" knopje, maar vind het ook gezellig om wat van jullie te horen. Helpt het als ik een ticket Brisbane verloot onder de eerste tien reageerders?? :-)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten