En dan gebruiken ze voor de kinderen die nog niet echt helemaal zelfstandig kunnen zwemmen maar een piepklein stukje van het bad, alleen waar ze kunnen staan. Gevolg: 25 kinderen op elkaar gepropt die na 5 slagen al weer moeten stoppen, want dan hebben ze de breedte van het bad overgezwommen in het ondiepe gedeelte. Maar met zo'n board kan er toch niet al te veel mis gaan, zou je denken? In Nederland zwemmen ze in badje 3 toch ook gewoon in diep water een redelijke lengte? Van kurken hebben ze ook nog niet gehoord en de juf keek me verschrikt aan toen ik voorstelde om ze gewoon eens een lengte te laten zwemmen. Oh, en dan mogen ze ook nog maar eens met een paar tegelijk zwemmen zodat de juf er met haar neus op staat (is ze alsnog bang dat ze verzuipen?). In Nederland krijgt de juf met eenzelfde aantal kinderen heel wat meer voor elkaar! En daarbij is de les ook eigenlijk te kort om echt wat vooruitgang te boeken.
Milan mocht afgelopen week voor het eerst eindelijk eens een lengte zwemmen. Tot zijn eigen genoegen, want met zijn Nederlandse A, B en C diploma was het beresaai voor hem. En dan nog moest hij eigenlijk met zo'n board (net als de anderen), en wilde de juf eigenlijk dat hij er halverwege uit zou gaan (het mocht eens te veel worden..) Het is dan goed dat ik er bij ben, want heb hem maar gewoon een hele baan laten zwemmen. Maar dat board is voor hem alleen maar onhandig en is hij ook niet gewend. Maar even voorgesteld of hij niet eens zonder mocht zwemmen omdat hij dat echt wel kan. Twijfel, twijfel, want het board is eigenlijk bedoeld om de juiste techniek aan te leren. Maar goed, hij mocht het proberen, en zwemt dan natuurlijk keurig netjes alles en iedereen voorbij, want dat zwemt veel makkelijker. Hij moest (rugcrawl) zijn kin eigenlijk wat hoger doen dus dat heb ik voor de formaliteit maar even gezegd, maar ik heb niet de illusie dat hier nu echt zwemkampioenen gekweekt worden.
Maandag is Milan voor het eerst wezen voetballen. Hij had er al heel lang naar uitgekeken en was echt blij dat hij weer even mocht ballen. Hij voetbalt ook wel elke pauze op school op het grote veld daar, maar dit was toch wel even wat echter! Hij genoot en kwam met rode wangen weer het veld af. En natuurlijk trotse verhalen over met hoeveel hij elke wedstrijd gewonnen had... Nu maar even afwachten wanneer de wedstrijden beginnen en dan kunnen we dat ook weer aan ons activiteitenlijstje toevoegen.
Verder ben ik woensdag even mee geweest met het lees-halfuurtje van Milan. Er was al een moeder mee, dus ik heb gewoon maar even geluisterd. Zijn uitspraak is echt heel erg vooruit gegaan de afgelopen tijd, en nu ik ook andere kinderen uit zijn klas hoorde, was ik echt trots op hem. Hij deed vrijwel niet onder voor de andere kinderen! Niet alles spreekt hij nog goed uit, maar het meeste toch wel en zijn tempo ligt ook hoog. Niet dat hij dan alles ook begrijpt wat hij leest, maar dat komt nog wel.
Tijn zijn spons werkt ook goed en je merkt dat hij ook steeds beter de uitspraak van de Engelse letters leert. Gisteren spelde hij ineens tijdens het ontbijt zijn naam in het Engels (Tie - aai - djee - en). Ik vroeg of de juf hem dat geleerd had, maar nee, hij had gewoon opgelet hoe je alle letters zei...
Donderdagochtend had ik nog een koffieochtendje bij Hana met nog twee andere moeders van de Nederlandse school. Erg gezellig en wel leuk om hun verhalen te horen! Donderdagmiddag zijn we nog even na school naar het park met speeltuintje in de buurt geweest. Een groep uit Tijns klas komt daar elke donderdag, afhankelijk van het weer. Iedereen neemt wat te eten en te drinken mee en dat wordt gezellig gedeeld. Tijn had weer een sjans met een meisje uit een andere klas, Olivia. Al knuffelend namen ze afscheid; Tijn is een echte hartenbreker aan het worden! Milan voetbalt liever op het grote veld met een jongetje en wat vaders die er bij waren. Ik voelde me wel erg lui en een echte expatvrouw aan het einde van de dag: hier wat koffie drinken, daar wat rondhangen in een park, de witte wijn ontbrak er nog aan...
3 opmerkingen:
Wat leuk om dit verhaal over de zwemles te lezen! Dat geeft aan dat wij als zwemjuffen toch wel gewaardeerd worden ;) . Ik weet te vertellen dat wij hollanders :) redelijk uitzonderlijk zijn met het aanleren van schoolslag. Er zijn veel meer landen die beginnen met het aanleren van borst- en rugcrawl. Simpelweg omdat dit veel makkelijker is om aan te leren, vooral bij kinderen. Maar je hebt gelijk als je zegt dat ze lange banen moeten gaan maken, juist door meters te maken leren ze wat.. Ik zou bijna komen helpen ;) Nouja, ga door, hou vol en blijf de juf stimuleren. Misschien een nieuwe carriere move voor je ;) Succes ermee! Frederique( mama Madelief)
Hoi Frederique, leuk om je reactie te lezen; ik wist niet dat je zwemjuf bent! Ja, de schoolslag heeft hier duidelijk geen prioriteit.. En ons eigen zwembad is eigenlijk weer net te klein voor lange banen (en thuis word Tijn ook wat dwarsig als ik hem probeer "les" te geven). Maar, ik blijf gewoon naar de lessen op school gaan en kijken of ik wat Nederlandse invloeden achter kan laten! En inderdaad, je wordt gewaardeerd, al zullen niet veel ouders dat altijd direct laten merken en komen ze misschien alleen met klachten, ha, ha!
Zou het niet verstandig zijn om kinderen tijdens zwemles zwemvesten te laten dragen
Een reactie posten